Sint Joris

EIRETSYM!

Oftewel: mysterie! Dát was het thema van vorig weekend (19-20-21 januari) tijdens het kamp van de scouts. Vrijdagavond rond 18.30 uur was de leiding al aanwezig op de Hei om de laatste voorbereidingen te treffen, voordat de scouts om 20.00 uur zouden komen. Sommige scouts waren echter vrij ruim op tijd, zeg maar gerust vroeg, en konden alvast wat eerder starten met het opzetten van de tenten. Na de storm van de donderdag voor het kamp, was er vrijdag overdag al flink gezaagd en gesnoeid in het bos en dus konden de tenten op een veilig plekje worden opgezet. Rond 21.00 uur stonden de tenten en waren alle spullen in de tenten gelegd.

Wat sommige scouts nog niet echt was opgevallen, was de enorme hoeveelheid krantenartikelen die was opgehangen in de blokhut. Daarnaast stond er een grote gele koffer met rood licht erin op een tafel met daaraan twee sloten: één cijferslot en één sleutelslot. De leiding had dit jaar een aantal aanwijzingen naar het thema in de weekendkampbrief gezet. Daardoor hadden de scouts al snel door dat er hints in de krantenartikelen waren te vinden en dat het doel van het kamp was om de koffer open te krijgen. Nadat de eerste storm van opwinding was gaan liggen en de scouts rustig op de bank zaten, kon Roy het thema en doel van het kamp officieel introduceren: er was iets mysterieus aan de hand op de Hei en de scouts moesten de koffer openkrijgen. Dit konden ze doen door hints te ontdekken die zouden leiden naar de code en sleutel voor de sloten. Het hele kamp zouden ze werken in tweetallen om zo samen als eerste de koffer open te maken. Er was wel één waarschuwing: er konden ook hints worden gegeven die niets te betekenen hadden!

Nadat de tweetallen waren gemaakt, was het tijd voor het eerste spel van het kamp: Cluedo! Door het bos heen “hingen” negen daders, negen wapens en negen locaties. Op het antwoordenbriefje van de scouts stonden er echter van elk onderdeel tien. Eén dader, wapen en locatie ontbraken dus in het bos. Het tweetal dat de leiding als eerste de juiste combinatie van dader, wapen en locatie wist te vertellen kreeg een hint! Het startsein werd gegeven en de scouts gingen druk opzoek naar de voorwerpen en kaartjes. Sommige tweetallen smeedden een bondje met elkaar á la “Wie is de Mol” om zo eerder het antwoord te kunnen vinden. Uiteindelijk kwamen Jelmer en Tatum als eerste terug met de juiste oplossing en dus kregen zij de eerste hint van het kamp.

Toen de scouts de blokhut weer binnen kwamen, hingen er ineens allemaal emmers aan het plafond. In eerste instantie werd er weinig aandacht aan besteed, maar halverwege het drinken en de chips, bedacht een scout dat er wel eens iets in de emmers zou kunnen zitten. Een goeie gedachte! Stan probeerde als eerste in een emmer te kijken en kreeg prompt nog een restje water over zich heen. Gelukkig vond hij ook het briefje dat in de emmer zat. Ondertussen werden ook de briefjes uit de andere emmers gehaald. Helaas voor de scouts stonden er alleen maar tegeltjeswijsheden op de briefjes die niks te betekenen hadden, of hadden ze toch wel iets te betekenen….? Hierna was het tijd om naar de tenten te gaan (en te gaan slapen……...).

De volgende ochtend was het om half negen tijd voor het ontbijt. Nadat de afwas was gedaan, vertrokken we rond 9.15 uur richting de touwslager in Gorssel. We waren een beetje vroeg, dus hebben de scouts nog wat gespeeld bij een skatebaantje (en gezocht naar hints, want je weet maar nooit!). Om 10.00 uur startte de excursie bij de touwslagerij. De touwslager heeft de scouts het hele proces van touw slaan uitgelegd. De scouts waren erg geïnteresseerd en de oplettende scouts ontdekten zelfs een hint tijdens het verhaal. Toen de touwslager het woord ‘lijkslag’ noemde ging er bij een aantal scouts een lampje branden, omdat ze dit op hun formulier met hints hadden zien staan. Goed opgelet! Na een bedankje voor de touwslager en een paar dropjes, zijn we weer teruggelopen naar de blokhut.

Terug in de blokhut hadden de scouts even tijd voor zichzelf. Sommigen besteedden die tijd door in de krantenartikelen op zoek te gaan naar hints. Terwijl de scouts bij de touwslager waren, waren er naast de artikelen ook nog allemaal afbeeldingen opgehangen. Vervolgens was het tijd voor de lunch en wederom de afwas.

Na de lunch was het tijd voor het volgende programma onderdeel. We hebben allerlei verschillende proefjes gedaan. De tweetallen werden hiervoor even viertallen, waardoor de vier scouts met de meeste punten aan het einde van de proefjes een hint zouden krijgen. De scouts moesten onder andere bedenken hoe ze een tomaat uit een pot met rijst te pakken zouden kunnen krijgen, zonder dat ze er aan mochten zitten met hun handen of de rijst uit de pot zou gaan. Daarnaast moesten ze water in een papieren bakje proberen te laten koken op een kookstel. De vier scouts met de meeste punten waren Manouk & Niek en Joost & Stan, dus zij kregen de volgende hint.

Na de proefjes was het tijd om vuur te maken in de kampvuurkuil voor de blokhut. Dit ging behoorlijk snel en dus konden we ook nog even genieten van wat marshmallows. Door de storm waren er heel veel takken van de bomen gewaaid en die konden mooi allemaal op het vuur. Ook mochten de scouts eindelijk een keer een enorme hoeveelheid dennentakken op het vuur gooien, waardoor er een gigantische rookwolk ontstond haha! Hierna was het tijd om te beginnen aan het avondeten: boerenkool met worst en appelmoes. Met z’n allen hebben de scouts alle aardappels en appels geschild en de rest van het eten gekookt. Om 19.00 uur konden we dan eindelijk aan tafel om te gaan eten. Het was lekker! Nadat een deel van scouts de afwas verwerkte en het andere deel in slaap viel op de bank (tjonge, wat is een kamp toch vermoeiend), was het tijd voor de uitleg van het avondspel.

Het avondspel betrof een bankkraak! De scouts moesten, wederom in tweetallen, proberen als eerste de code te kraken. Het tweetal dat als eerste de code kraakte, kreeg een lijst met bankgegevens te zien waarin een hint verstopt zou zitten. Het spel werd in een uiterste hoek van het bos gespeeld; een plek waar we bijna nooit komen. Om de code te kraken moesten de scouts zes verschillende opdrachten vinden en oplossen. Daarna konden ze proberen om de ‘bank’ in te komen. De bank werd echter goed beschermd door onder andere laserpoortjes, fakkels en tikkers (leiding). Eenmaal in de bank konden ze op de juiste laptop van hun groepje hun unieke code invoeren in het banksysteem. Het systeem vertelde de scouts vervolgens of de code goed was en indien deze fout was welke cijfers er dan al wel goed waren. Het was een behoorlijke uitdaging voor de scouts om de bank binnen te dringen, maar uiteindelijk lukte het wel. Na verloop van tijd drongen er steeds meer scouts de bank binnen waardoor het nog behoorlijk spannend werd wie de code als eerste zouden kraken. Uiteindelijk waren het Jelmer en Tatum die de code als eerste hebben gekraakt en daarmee de lijst met bankgegevens te zien kregen. Goed gedaan! Na het avondspel hebben we nog even in de blokhut gezeten met wat chips en drinken en daarna was het toch echt wel tijd om naar bed te gaan. Het was al een stuk eerder stil dan de vorige nacht haha.

De laatste ochtend van het kamp gingen we rond 9 uur lekker uitgebreid ontbijten met een gekookte eitje erbij en gebakken spek. Daarna gingen de scouts even al hun spullen opruimen in de tenten en afwassen. Toen was het tijd voor de laatste activiteit van het kamp. De scouts moesten tussen de balken bij de openingsplaats een baan bouwen van pionierpalen en touw en zo, zonder de grond aan te raken, aan de overkant komen. Het tweetal dat als eerste de overkant zou bereiken, kreeg de laatste aanwijzing van het kamp: de sleutel voor het slot! De scouts gingen druk aan de slag met het sjouwen van palen en knopen van constructies. Er werden verschillende tactieken toegepast: driepoten, tweepoten en een touwbaan. De ene tactiek werkte beter dan de andere en de ene tactiek was ook sneller dan de ander. Uiteindelijk waren Kaethe en Julia als eerste zonder de grond aan te raken aan de overkant. Knap gedaan dames! Zij bemachtigden dan ook de sleutel van het slot.

Jelmer en Tatum hadden van alle tweetallen de meeste hints weten te bemachtigen, waardoor zij de code van het cijferslot hadden ontdekt. Samen met Kaethe en Julia, die de sleutel hadden, konden ze ten slotte de gele koffer openen. In de koffer lagen vier overwinningsbekers en medailles en zo kreeg het kamp vier winnaars! Het was inmiddels al bijna één uur en na een broodje knakworst en wat ander eten dat nog over was, was het tijd om naar huis te gaan. Het was een geslaagd kamp! Alle foto’s zijn te vinden in het fotoalbum.

 

 

De gele koffer!

De gele koffer!

Bij de touwslager

Bij de touwslager

Bankkraak!

Bankkraak!

Kaethe en Julia als eerste naar de overkant

Kaethe en Julia als eerste naar de overkant